Home

Terug naar school! Na de kerstvakantie: goede voornemens!

De kerst vakantie is voorbij en januari is traditie getrouw de maand, dat mensen beginnen met goede voornemens. Veel van deze voornemens gaan over gezondheid. Daarnaast wensen we elkaar een gelukkig en gezond nieuwjaar toe. Wat is er dan belangrijker, dan nu een stapje te zetten in de goede richting. Al enige jaren proberen we in onze chiropractiepraktijk jong en oud te stimuleren om vooral meer te gaan bewegen en promoten we de algemene gezondheid. Helaas zijn veel problemen (ook bij kinderen) toe te schrijven aan het niet goed in balans hebben van de hieronder zes genoemde factoren.

Vaak geldt: de 6 beste "dokters"zijn: Zonlicht, Vocht, Nachtrust, Frisse Lucht, Beweging en Dieet

Het blijkt dat statistisch gezien januari de minst succesvolle maand en augustus de meest succesvolle maand is om te starten met een goed voornemen. Ongeveer 17% van de mensen die begint in de maand januari slaagt. Er wordt in verschillende bronnen gesproken van geslaagd als een verandering langer dan 3 maanden wordt doorgezet.

Ons advies om de kans van slagen te vergroten is daarom: kies er één! Bespreek dit met uw kind/in het gezin en houd vol. Hierbij geldt natuurlijk, dat een goed voorbeeld goed doet volgen.

Veel van deze factoren zijn makkelijk te combineren. Bewegen/oefeningen, frisse lucht en zonlicht zijn voor kinderen heel goed te koppelen tijdens buitenspelen. Dit maakt het ook leuk en minder een verplichting (zowel na schooltijd als tijdens de pauzes of gymlessen).

Iedereen weet, dat steeds meer kinderen kampen met lichamelijke problemen ten gevolge van minder bewegen. Een simpele maar effectieve stap kan zijn om i.p.v. sap of ranja, water mee te geven naar school en na schooltijd een kopje (groene) thee aan te bieden. Ook het meegeven van een stuk paprika, komkommer of fruit i.p.v. een koek of chocola maakt veel verschil. Het beste/eenvoudigste zou zijn als een hele school/klas dit zou doen.

De enige factor die dan nog niet genoemd is, is nachtrust. Hierbij zijn zowel de duur als de kwaliteit van belang. Het blijkt dat mensen die actief (in de buitenlucht) zijn geweest een betere nachtrust hebben, zowel qua duur als qua kwaliteit. Ook van belang is het om voor het slapen minstens 45 minuten niet naar een beeldscherm te kijken. Hierbij geldt hoe kleiner het scherm hoe intensiever het is voor de hersenen. Het lezen van een boek blijkt ook zeer effectief om het brein tot rust te brengen en te zorgen voor een goede nachtrust.

Merkt u als ouder dat uw kinderen kleine blessures hebben, moeite hebben met fysieke activiteiten, moeite hebben met hun motoriek of coördinatie, dan is het wellicht verstandig om de functie van de wervelkolom eens te laten controleren.

Zorg er vooral voor dat kinderen voldoende bewegen, of doe mee. Een optimale functie van het bewegingsapparaat en zenuwstelsel is hierbij essentieel.

Martijn van Poecke

Chiropractie Lochem